Laat je niet verrassen maar geef ons de opdracht om jouw wagen winterklaar te maken. Doe je het liever zelf, dan geven we je graag wat tips.
Bijna alle auto's met verbrandingsmotoren zijn watergekoeld. Het koelwater bevat additieven die het koelsysteem beschermen tegen vorstschade. Daarom controleer je best voor het winterseizoen of er koelwater en/of antivries moet worden bijgevoegd.
De vloeistof voor het reinigen van de voor- en achterruiten en de koplampen kan ook bevriezen en vereist daarom voldoende antivries.
Maak van de gelegenheid gebruik om ook de ruitenwissers te checken. Maak de ruitenwisserbladen proper met een zachte doek. Als je scheurtjes of andere beschadigingen vindt, vervang je ze beter meteen.
Parkeer je de wagen ’s nachts buiten breng dan een stuk karton aan op de voor-en achterruit. Zo blijven ze ijsvrij.
Een zwakke batterij is vooral een probleem bij het starten. De batterij wordt bij koude temperaturen extra belast door de verwarming, de voor- en achterruitverwarming en eventueel de stoelverwarming.
Als de batterij ouder is dan vijf jaar, kan je best een nieuwe aanschaffen.
Ge je op skivakantie, denk er dan aan om startkabels mee te nemen.
Kies je voor banden die je een heel jaar door kan gebruiken of voor winterbanden? Dat is een vraag die veel autobestuurders stellen als ze nieuwe banden nodig hebben in de aanloop naar het winterseizoen.
Over het algemeen kan je stellen dat 4-seizoensbanden een aanrader zijn als je minder dan 15.000 km per jaar rijdt, voornamelijk in een stadsomgeving en vrijwel nooit in winterse omstandigheden. Rij je meer kilometers per jaar of ga je op skivakantie dan zijn winterbanden de beste keuze.
Voldoende profieldiepte van de band is altijd essentieel voor de veiligheid van het voertuig op de weg. De profieldiepte zorgt voor voldoende grip op het wegdek, kortere remafstanden, hoge rijstabiliteit en rijcomfort. De wettelijke minimale profieldiepte is 1,6 mm.
Je houdt best ook de bandenspanning in de gaten. Een correcte bandenspanning bespaart je brandstofkosten en CO2-uitstoot maar zorgt er ook voor dat de banden voldoende contact houden met het wegdek.
En tot slot: let op kleine beschadigingen of scheurtjes in de banden.
In sommige Europese landen of regio’s is het verplicht om sneeuwkettingen bij te hebben als je er op skivakantie gaat. Op sommige bergpassen wordt door middel van verkeersborden aangegeven dat ze verplicht gemonteerd moeten worden.
Verlichting is altijd belangrijk maar natuurlijk vooral het donkere winterseizoen. Controleer dus of de koplampen, remlichten en de pinkers allemaal goed werken.
Om voorbereid te zijn op onverwachte omstandigheden (file, autopech, veel sneeuw…) leg je best een paar zaken in de koffer: een ijskrabber, een spons om de ramen schoon te maken, een handborstel om sneeuw uit de auto te halen, een zaklamp met volle batterijen of een hoofdlamp, handschoenen en een dekentje.
Deze dingen laat je beter over aan een specialist:
(bron: Pirelli)