Meer dan 1/3 van de nieuw ingeschreven auto's in 2018 zijn SUV's of 4x4's. Het belang ervan op de Belgische markt neemt dus verder toe. De prestaties van de banden voor deze krachtige en zwaardere wagens, meestal met vierwielaandrijving, moeten aan hogere eisen voldoen opdat de bestuurder altijd veilig onderweg is. De banden moeten een hogere gewichtsbelasting aankunnen en bovendien ook aan hogere snelheden betrouwbaar blijven.
Daarenboven verwacht een SUV-bestuurder evenzeer comfortabele en stille banden, terwijl ze toch op vele terreinen uit de voeten moeten kunnen. M.a.w. de grotere, zwaardere banden van een SUV moeten hezelfde comfort geven dan een doorsnee band van een pesonenwagen.
Ook in het SUV/4x4 gamma van de topbandenmerken worden winterbanden van zomerbanden onderscheiden.
Vierwielaandrijving komt in winterse omstandigheden echter pas écht tot haar recht als ze gecombineerd wordt met een stevig stel winterbanden. Het veiligheidsaspect zit 'm immers in de grip op het wegdek als er wordt geremd. De grip van een winterband op een winters wegdek is veel beter dan die van een zomerband.
Om te rijden in winterse omstandigheden zijn winterbanden ook voor een SUV/4x4 een betere keuze.
Wie er tóch aan twijfelt, kijkt best even naar deze test van een 4x4 op zomerbanden t.o.v. een 2-wiel aangedreven wagen op winterbanden.
M+S staat voor "mud & snow". De M+S markering volstaat niet om de band als een winterband te beschouwen. Bij koud weer wordt de veiligehid van een band verzekerd door de samenstelling van het rubber en het profiel van de band. Daardoor wordt het contact met het wegdek geoptimaliseerd.
De technologische oplossingen om deze winterse prestaties te bereiken, worden op de band weergegeven met een speciaal symbool: het "three peak mountain snowflake"-symbool. Alleen de aanwezigheid van dit 3PMSF-logo garandeert dat het een winterband is.