Een vraag die we regelmatig krijgen is wanneer de banden van de wagen moeten vervangen worden.
Er zijn 6 belangrijke momenten waarop je serieus moet overwegen om de banden te vervangen.
Bron: Michelin
Soms kan een band ook hersteld worden. Onze bandenspecialisten onderzoeken zorgvuldig alle delen van de band, zowel vanbinnen als vanbuiten.
Uw veiligheid staat voorop - altijd!
Rijd niet verder met een te lage bandenspanning. Dat kan de band én de velg beschadigen maar bovendien ook een klapband veroorzaken.
Monteer de reserveband op een veilige plek. Contacteer de hulpdiensten als dat niet kan.
Het is een goed idee om uw banden regelmatig te controleren op bandenslijtage.
Elke band heeft slijtage-indicatoren in het loopvlak verwerkt. Deze indicatoren zijn kleine verhoogde gebieden aan de onderkant van de groeven van het loopvlak.
Als het oppervlak van het loopvlakrubber gelijk is met deze verhoogde delen, ligt de profieldiepte van de band op de wettelijke limiet van 1,6 mm.
Banden verouderen zelfs als ze niet of slechts af en toe worden gebruikt.
Er zijn veel factoren die de levensduur van een band beïnvloeden , zoals temperatuur, onderhoud, opslagomstandigheden en gebruik zoals belasting, snelheid, druk, rijstijl en schade.
Om deze redenen raden we aan om regelmatig te letten op duidelijke tekenen van veroudering of vermoeidheid van de banden. In dat geval vertoont het rubber barstjes of vervormingen.
Hoe oud is te oud?
Na vijf jaar of langer gebruik moeten uw banden minstens één keer per jaar grondig worden geïnspecteerd. Volg indien nodig de aanbevelingen van de voertuigfabrikant met betrekking tot het vervangen van de originele banden.
Als voorzorgsmaatregel raadt Michelin aan om banden 10 jaar na hun fabricagedatum te vervangen door nieuwe banden, zelfs als ze in bruikbare staat lijken te zijn en niet versleten zijn tot de slijtage-indicator van het loopvlak.
Uw band kan ernstig worden beschadigd als deze een vast voorwerp op de weg raakt, zoals een stoeprand, een kuil of een scherp voorwerp. Elke zichtbare perforatie of vervorming moet grondig worden gecontroleerd door een bandenspecialist.
Rij niet verder op beschadigde banden of banden met een te lage bandenspanning omdat interne schade niet zichtbaar is terwijl de band gemonteerd is. Alleen een bandenspecialist kan beoordelen of de band nog geschikt is voor gebruik.
Abnormale ongelijkmatige bandenslijtage kan wijzen op een mechanisch probleem, zoals bijvoorbeeld een onjuiste wieluitlijning of een probleem met de wielbalans, ophanging of transmissie. Het kan ook zijn dat je met de verkeerde bandenspanning rijdt. Als je abnormale slijtage constateert, neem dan contact op met jouw bandenspecialist.
Laat de wielen uitlijnen en balanceren door een bandenspecialist om ongelijkmatige slijtage te voorkomen. Een bandenspecialist kan je zeker zeggen of een uitlijning nodig is.
Weet dat een goede uitlijning de levensduur van de banden verlengt.
Veelvoorkomende oorzaken van abnormale bandenslijtage:
Voor de beste allroundprestaties moet hetzelfde type band worden gebruikt in alle vierwielposities. Banden van verschillende afmetingen, constructies en slijtagestadia kunnen het rijgedrag en de stabiliteit van het voertuig beïnvloeden.
Voor de autokeuring is het nodig dat op dezelfde as ook dezelfde banden gemonteerd staan.
Specifieke aanbevelingen van de voertuig- of bandenfabrikanten die van toepassing zijn op uw voertuig moeten natuurlijk gevolgd worden. Raadpleeg daarom de handleiding van uw voertuig voor details.